Lautan Pemikiran

Berfikir Jalan Keimanan

Hukum Bertepuk Tangan

Posted by thinker on 21/07/2008

Hukum bertepuk tangan misalnya dalam suatu majlis pada salnya adalah mubah. Sebab, bertepuk tangan termasuk perbuatan jibiliyah (af’al jibiliyyah) yang pada asalnya adalah mubah, selagi tidak ada dalil yang mengharamkannya (Taqiyuddin an-Nabhani, asy-Syakhshiyyah Al-Islamiyah, III/85).Perbuatan jibiliyah adalah perbuatan yang secara alamiah (fitrah) dilakukan oleh manusia sejak penciptaannya dan menjadi bahagian integral (sifat alami) dari sifat kemanusiaannya. Misalnya berfikir, berbicara, berjalan, berlari, melompat, duduk, makan, minum, mendengar, melihat, mencium bau, mengecap, dan seterusnya. Termasuk menggerakkan anggota tubuh (tasharruf al-a’dha`) (asy-Syaukani, Irsyadul Fuhul, hlm.35). Misalkan menggerakkan tangan (seperti bertepuk tangan), menggerakkan kaki (seperti berjalan dengan berjingkat/jinjit), menggerakkan kepala (seperti menggelengkan kepala), dan seterusnya.

Perbuatan jibiliyyah itu hukum asalnya mubah, selama tidak ada dalil yang mengharamkan. Jika ada dalil tertentu yang mengharamkan suatu perbuatan jibiliyah, barulah perbuatan tadi jatuh haram hukumnya. Melihat, hukum asalnya adalah boleh. Tapi melihat aurat, hukumnya haram, kerana ada dalil yang mengharamkannya, misalnya firman Allah Swt. (ertinya), “Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman,’Hendaklah mereka menahan pandangannya…” (QS an-Nuur [24] : 31)

Jadi, bertepuk tangan hukumnya mubah. Kerana merupakan perbuatan jibiliyah dan tidak terdapat dalil yang mengharamkannya. Namun, hukumnya bisa menjadi haram, apabila diduga kuat menjadi sarana (wasilah) kepada yang haram. Ini sesuai kaidah fiqih : “Al-wasilah ila al-haram haram” (Segala sesuatu yang dapat mengantarkan kepada yang haram, hukumnya haram). Misalnya, bertepuk tangan dalam pertunjukan dangdut yang mengumbar aurat atau menyajikan nyayian yang haram. Ini akan mengukuhkan, menyemangati, atau mendukung sesuatu yang jelas telah diharamkan.

Ada pihak yang tidak membolehkan bertepuk tangan, berdalil firman Allah Swt. : “Sembahyang mereka di sekitar Baitullah ini, tidak lain hanyalah siulan dan tepukan tangan.” (QS al-Anfaal [8] : 35)

Namun, ayat tersebut sebenarnya bukanlah melarang perbuatan bertepuk tangan itu sendiri, melainkan tepuk tangan yang dimaksudkan sebagai ibadah. Ini dapat diketahui dengan melihat asbab an-nuzul ayat tersebut, yang berkaitan dengan kaum kafir Quraisy yang bertawaf mengelilingi Ka’bah seraya bersiul dan bertepuk tangan (Jalaluddin as-Suyuthi, Tafsir al-Jalalain, hlm. 133).

Jadi, yang diharamkan bukanlah tepuk tangan itu sendiri, melainkan tepuk tangan yang diniatkan sebagai ibadah. Adapun tepuk tangan yang tidak diniatkan sebagai cara beribadah kepada Allah, tetapi hanya dimaksudkan untuk mendukung, setuju, atau sepakat terhadap sesuatu, hukumnya tetap mubah dan tidak mengapa. Kaidah fiqihnya : “ Al-umuur bi maqaashidiha.” (Segala perkara itu bergantung pada maksud-maksudnya) (Abdul Hamid Hakim, Mabadi` Awwaliyah, hlm. 22).

Wallahu a’lam

4 Responses to “Hukum Bertepuk Tangan”

  1. KhILaFaH FiGhTeRs said

    ASSALAMUALAIKUM
    YA AKHI
    APA KHABAR ANTA DIHARAP SIHAT SEJAHTERA
    ERM
    ANA DISINI SIHAT2 SAHAJA
    ERM
    AKHI
    SABAR YA DI ATAS SEGALA SESUATU YANG TERJADI ITU
    KERANA ITU SUMA UNTUK MENGUJI KEIMANAN ANTA SEBAGAI PEJUANGNYA
    SEMOGA ALLAH PERMUDAHKAN JALAN ANTA
    AMIIN
    NIH NO ANA 013-3783676

  2. KhILaFaH FiGhTeRs said

    ASSALAMUALAIKUM
    YA AKHI
    APA KHABAR ANTA DIHARAP SIHAT SEJAHTERA
    ERM
    ANA DISINI SIHAT2 SAHAJA
    ERM
    AKHI
    SABAR YA DI ATAS SEGALA SESUATU YANG TERJADI ITU
    KERANA ITU SUMA UNTUK MENGUJI KEIMANAN ANTA SEBAGAI PEJUANGNYA
    SEMOGA ALLAH PERMUDAHKAN JALAN ANTA
    AMIIN
    NIH NO ANA 013-3783676

  3. thinker said

    Alhamdulillah, berkat doa anta, teman-teman dan orang-orang yg soleh, Allah mempermudahkan jalan demi jalan kepada ana. Moga nanti kita bisa ketemu kembali, insyaAllah nantinya dlm keadaan yg lebih baik…

  4. KhILaFaH FiGhTeRs said

    ada yang menarik dalam blog pengelola koma ht.
    hahah

    http://mantanht.wordpress.com/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: