Lautan Pemikiran

Berfikir Jalan Keimanan

Barack Obama Menang, So What?

Posted by thinker on 09/11/2008

Seperti yang kita ketahui, pada beberapa hari yang lalu telah tercatat satu sejarah pertama bagi negara polis dunia yang mana Presiden yang dilantik hasil dari kemenangan pilihan raya adalah dari golongan kulit hitam. Seluruh dunia ‘meraikan’ kemenangan Presiden baru bagi Amerika Syarikat ini. Di Malaysia sendiri, warganegara Amerika yang ada di sini berkumpul di satu tempat dan meraikan kejayaan Sang Dewa yang dinanti-nantikan kemenangannya ini. Bahkan, baru-baru ini ketika ditanya tentang reaksi tokoh-tokoh politik tempatan berkenaan kemenangan BO ini, rata-rata para politikus ini menunjukkan reaksi yang positif dan memandang ia adalah satu fenomena demokrasi yang semakin subur dalam kancah politik dunia. Dengan kata lain, zaman dah berubah, dunia dah maju. Begitulah ungkapan di iklan televisyen. Semua berharap, dengan dipimpinnya Negara Amerika Syarikat oleh seorang yang berstatus kulit hitam ini, akan berubah wajah dunia masa kini.Sekilas Tentang Barack Obama

Jabatan: Junior Senator, Illinois
Partai politik: Demokrat
Masa jabatan: Januari 2005 – Sekarang
Lahir: 4 Ogos 1961 Honolulu, Hawaii
Istri: Michelle Obama

Barack Hussein Obama, Jr. (lahir 4 Agustus 1961) adalah seorang Senator dari Illinois. Ia menjadi perhatian dunia kerana pidato utamanya pada Konvensi Nasional Partai Demokrat 2004, ketika ia masih menjadi Senator Negara Bagian Illinois. Tahun itu juga, ia menjadi orang keturunan Afrika pertama yang memenangkan pemilihan sebagai Senat AS sebagai seorang Demokrat.

Barack Obama dilahirkan di Queen’s Medical Center di Honolulu, Hawaii dari ayah ekonom lulusan Harvard, Barack Hussein Obama, Sr., dari Kenya, dan ibu Ann Dunham, dari Wichita, Kansas. Waktu Obama dilahirkan, kedua orang tuanya adalah mahasiswa di East-West Center di Universitas Hawaii di Manoa.

Ketika berusia dua tahun, orangtuanya bercerai. Ayahnya kembali ke Kenya, dan ia hanya bertemu dengan anaknya sekali lagi sebelum meninggal pada 1982. Ann Dunham kemudian menikah dengan Lolo Soetoro (meninggal 2 Maret 1993), juga seorang mahasiswa East-West Center (MA Geografi 1962) dari Indonesia.

Pada masa kecilnya Barack menggunakan nama ‘Barry’. Keluarga ini kemudian pindah ke Jakarta, di mana adik tiri Obama, Maya Soetoro-Ng, dilahirkan (Obama juga memiliki saudara-saudara tiri dari ayahnya yang menikah lagi). Ketika Obama berusia 10 tahun ia kembali ke Hawaii dan diasuh kakek-neneknya, (Madelyn Dunham) dan kemudian ibunya, untuk pendidikan yang lebih baik. Ia masuk kelas lima di Punahou School, di mana ia lulus dengan honors pada 1979.

sumber: wikipedia

Sedarlah, Bukan Barack Obama Yang Kita Cari

Apakah kita pernah berfikir secara jujur dan ikhlas lahir dari lubuk sanubari kita, lalu bertanya pada diri kita sendiri, apakah Barack Obama akan merubah dunia ini seperti mana yang pernah dilakukan oleh Rasulullah? Padahal kita sendiri tahu, bahawasanya dia sendiri bukan seorang muslim. Guys, bangun dan sedarlah bahawasanya kalian sedang disuntik dengan serum yang membius fikiran anda sendiri sehingga kalian tidak boleh berfikir secara waras. Malah, kalian sebenarnya adalah mulia dibandingkan dengan BO jika kalian mengamalkan islam, lalu berjuang kerana kerananya (islam), lalu mati kerananya.

Wahai kamu muslimin, dan saudaraku sekalian. Kapasiti saya sebagai individu muslim, yang melihat isu ini digembar-gemburkan oleh sejumlah golongan yang beridentitikan diri mereka sebagai muslim amatlah menyedihkan. Maka dari itu, saya menyeru bahawa sesungguhnya bukan Barack Obama yang kita cari, dan bukan perubahan itu yang kita mahukan. Silih bergantinya pemimpin dunia di mana-mana pun, baik negeri kaum muslimin atau bukan, maka semua itu tetap tidak membawa erti apa pun kepada kita. Sistem yang berasal dari wahyu adalah jauh lebih bagus dan lengkap (tidak ada kecacatannya) dibandingkan dengan sistem kapitalis yang justeru akan menyengsarakan manusia selamanya. Fakta telah terbukti di depan mata, statistik telah terpempang di mana-mana, apakah Barack Obama yang kita harapkan untuk merubah keadaan dunia? Kemuliaan sebenar bagi kaum muslimin adalah apabila islam dijadikan panduan hidup oleh kamu muslimin dalam segala aspek (kaffah). Untuk mencapai hal itu, maka tidak akan terlaksana jika tidak ditegakkan islam secara bernegara, yang mana akan diterapkannya syariat islam secara total.

Wallahu’alam

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: