Lautan Pemikiran

Berfikir Jalan Keimanan

2 SMS Yang Tak Diundang (Part 1)

Posted by thinker on 29/01/2009

Beberapa hari yang lalu (26 Januari 2009), saya mendapat 2 SMS yang tidak dikenali (pemilik no hp-nya) masuk ke dalam ruangan inbox hp saya. SMS pertama mengucapkan “Selamat Tahun Baru Cina” kepada saya, dengan serta-merta saya ‘delete’ SMS tersebut, dengan beranggapan (anggapan yang baik) bahawa penghantar tersebut bukanlah seorang muslim dan mungkin tersalah hantar. SMS kedua pula agak panjang. SMS aslinya berbunyi begini;

“Allohumma inni as aluka tahdi bihal kolbi wetajmu bihalpitnati anni. Do’a nabi mhmd s.a.w. kirim ke 1o orang insyaalloh. 2 hari kemudian kamu akan dapat khabar baik dan kebahagiaan. Jika tidak disebarkan maka kamu akan mendapat musibah besar. Demi alloh ini amanah jangan di hapus sebelum disebarkan.”

SMS ini saya tidak langsung menghapusnya, tetapi saya balas dengan kalimat yang ringkas, namun punya makna.

SMS Pertama

Anggap saja, penghantar SMS itu adalah orang non-muslim (mungkin sahabat kerja saya, seorang non-muslim) yang menyambut perayaannya pada hari itu. Tapi, disebabkan pada hari itu dan setelahnya, saya melihat isu ini perlu diungkap kepada umat dengan jelas dan tegas tentang hukum bagi seorang muslim yang menyambut perayaan selain 2 perayaan yang disyariatkan (iaitu Aidilfitri dan Adha). Ramai yang ‘terjebak’ ke dalam bentuk tasyabbuh (penyerupaan) dan dalam segala macam perayaan yang tertera di dalam kalendar. Tidak ketinggalan perayaan seperti Hari Natal, Tahun Baru cina, Deepavali, Valentines dan banyak lagi (yang tidak dapat saya senaraikan satu persatu). Bukan hanya itu, apa yang menyedihkan adalah… mereka yang merayakan perayaan ini pula bukan hanya dari kalangan yang jahil tentang agama, orang-orang yang ternama dan mempunyai ilmu (yang lebih tinggi dari saya barangkali) di tengah-tengah masyarakat juga menyambut perayaan ini. Guys, apa dah jadi?

Lihat:

1) Utusan Malaysia
2) Harakahdaily.net
3) Mahasiswakini

Saya tidak berniat untuk membuat provokasi atau menyindir peribadi. Cuma sekadar melafaz kata sebuah bicara, dalam erti amar ma’ruf dan nahi mungkar. Atas dasar itu saja (bukan yang lain), kita (termasuk saya) menyatakan yang haq dan batil dalam perspektif islam itu sendiri. Yaa… kalau yang benar kita kata benar, kalau yang salah kita kata salah dong, kan gitu? Bagaimana kalau kita salah? Ya, perlu diterima dengan hati yang lapang dan berterima kasih di atas teguran itu lho. Bukan dengan arogan kita menolak yang benar dan tetap mempertahankan kebatilan.

Sedikit perbincangan. Merayakan Hari Perayaan Selain Perayaan Islam.

“Dialah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad) dengan membawa petunjuk dan agama yang benar (agama Islam), untuk dimenangkan dan ditinggikannya atas segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya. ” (TMQ. at-Taubah[9]:33)

Di dalam ayat yang lain Allah SWT berfirman yang bermaksud:

“Dialah yang mengutus RasulNya dengan membawa petunjuk dan agama yang hak agar dimenangkanNya terhadap semua agama.Dan cukuplah Allah sebagai saksi.” (TMQ.al- Fath[48]:28).

Tafsiran kedua-dua ayat di atas dengan jelas menerangkan bahawa orang-orang kafir kesemuanya akan dimasukkan ke dalam neraka bersama penguasa mereka sebagaimana yang dikuatkan oleh Hadis Rasulullah SAW:

“Sesungguhnya akan terbukalah bagimu ( kaum muslimin) bahawa bumi Allah dari timur sampai ke barat. Dan bahawa para penguasanya akan masuk neraka semuanya kecuali yang bertakwa dan melaksanakan amanat di antara mereka.” [HR Ahmad] – Tafsir Ibn Kathir.

Jadi, untuk apa kita menyambut perayaan agama lain sedangkan mereka kesemuanya akan dihumban ke dalam neraka? Justeru, perbuatan untuk duduk bersama-sama di dalam majlis sambutan perayaan orang-orang kafir seolah-olah kita membenarkan kemenangan agama mereka. Padahal, Islam diutus untuk dimenang dan ditinggikan atas semua agama yang ada.

Kerapkali juga kita dapat lihat menerusi kaca-kaca TV, bagaimana sebahagian kaum muslimin yang berpakaian menyerupai kaum-kaum lain ketika menghadiri sambutan pelbagai perayaan orang kafir. Justeru itu, perbuatan tersebut termasuk di dalam apa yang dikatakan sebagai “tasyabbuh bil kuffar”, yang bermaksud menyerupakan orang kafir. Suatu perbuatan yang mana sangat jelas bertentangan dengan aqidah Islam yang kita anuti. Islam melarang umatnya daripada meniru dan menyerupai perbuatan-perbuatan orang kafir. Larangan telah dinyatakan dengan tegas oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW dengan sabdanya :

“Barangsiapa di kalangan kaum muslimin yang menyerupai atau meniru perbuatan-perbuatan orang kafir,maka dia dikalangan mereka( orang-orang kafir).” (HR. Abu Daud,Al-Baihaqi,Ibnu Majah,Ahmad dan Ad-Daruquthni)

Terdapat suatu kisah yang melibatkan Abdullah Bin Salam. Beliau dan beberapa sahabat mereka yang lain pernah suatu ketika meminta kepada Rasulullah SAW agar mengizinkan mereka meraikan atau mengagungkan Hari Kebesaran orang-orang Yahudi iaitu Hari Sabtu, di samping membenci daging dan susu unta. Setelah Rasulullah SAW mendengar permintaan tersebut, maka Rasulullah saw terus menegur dan memberi peringatan kepada mereka.

Daripada huraian di atas, menyambut perayaan kaum atau agama lain itu termasuk di dalam perbuatan yang dicela oleh Islam. Ini adalah kerana ia boleh merosakkan aqidah seseorang muslim. Apapun, kongsi raya juga merupakan salah satu perbuatan yang dianggap sebagai redha terhadap agama dan kepercayaan mereka,di samping secara tidak sedar mereka telah mengiktiraf dan mengakui wujudnya agama selain daripada Islam. Inilah yang dikatakan bahaya ancaman idea Pluralisme yang menganggap bahawa semua agama adalah sama. Tidak ada bezanya antara Islam dan juga agama-agama yang lain. Bertunjang daripada idea Pluralisme inilah, maka berbagai kelompok-kelompok Islam yang telah diracuni oleh pemikiran kufur dan telah membolehkan sambutan kongsi raya di adakah di Malaysia ini dengan alasan untuk mengeratkan lagi hubungan antara pelbagai kaum yang terdapat di Malaysia. Inilah akibatnya,jika umat Islam tidak dipandu oleh aqidah Islam yang benar. Mereka juga tidak menjadikan halal-haram sebagai kayu ukur di dalam melakukan sesuatu perbuatan (miqyasul ‘amal).Mereka lebih cenderung untuk bersandarkan kepada manfaat, untung-rugi ataupun maslahat tanpa merujuk kepada ketetapan syara’. Salah satu kaedah syara yang mashyur bermaksud : ” Asal tiap-tiap perbuatan terikat dengan hukum-hukum syara’.”(Al-Ashlu Fi Al-Af’al At-Taqayyudu Bi Ahkam Asy-Syar’ie). Jadi, semua perbuatan kita adalah terikat dengan hukum syara’. Maka, pada dasarnya adalah wajib bagi setiap muslimin untuk mengetahui setiap hukum syara’ yang berkaitan dengan amal kehidupannya sehari-hari. Setiap perbuatan yang tidak didasarkan kepada aturan Allah SWT dikhuatiri akan menyebabkan kita terjerumus ke dalam kebinasaan dan kerosakkan.

Justeru, sekiranya telah jelas sesuatu keharaman itu , ia tidak perlulah dilakukan sebarang kajian lagi. Jadi, mengapakan masih ada gesaan daripada pihak dan pertubuhan tertentu agar dilakukan kajian semula tentang konsep sambutan kongsi raya tersebut. Adakah untuk diubah agar bersesuaian dengan Islam? Sesungguhnya, jika terdapat sebarang usaha untuk mengolah semula konsep sambutan tersebut, ia juga dianggap telah terkeluar daripada ajaran Islam. Sebagaimana sabda Nabi SAW yang bermaksud:

“Yang halal itu jelas dan yang haram itu pun jelas,dan diantara kedua-kedua itu ada perkara-perkara yang syubhat( samar),maka barangsiapa yang telah mejauhi perkara syubhat tersebut bererti dia telah menjaga agamanya.” (HR. Al-Bukhari).

Begitu juga sabdanya lagi yang bermaksud :

“Yang halal itu ialah apa-apa yang telah dihalalkan oleh Allah swt di dalam kitabnya,dan yang haram itu ialah apa-apa yang telah diharamkan oleh Allah SWT di dalam kitabnya”.

Kedua-kedua hadis tersebut telah menjelaskan kepada kita bahawa yang halal dan haram itu adalah jelas. Maka janganlah kita mencampur-adukkan yang hak dan batil semata-mata kerana tujuan kemaslahatan. Hakikatnya, kemaslahatan itu bukannya ditentukan oleh manusia, sebaliknya ia ditentukan oleh Allah SWT sebagai Pencipta kita. Ingatlah, ketika mana adanya penerapan hukum syari’at, pasti akan ada kemaslahatan. Ini bertepatan dengan kaedah syara’ yang bermaksud :

“Di mana ada penerapan dan perlaksanaan hukum Islam,maka pasti akan ada kemaslahatan. “(Haisuma Yakunu Asy-Syar’u Takunu A-Mashlahah).

Sekiranya,tidak ada penerapan dan perlaksanaan hukum Islam, maka sudah tentu kemaslahatan itu tidak akan wujud.

Wallahu’alam…

Bersambung…

One Response to “2 SMS Yang Tak Diundang (Part 1)”

  1. rantong said

    Sekadar ingat mengingatkan. Jangan lupa saudara seagama kita di Palestin. Doa Qunut Nazilah

    “Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolongan Mu, kami meminta ampun kepada Mu, kami memohon petunjuk dari Mu, kami beriman kepada Mu, kami berserah kepada Mu dan kami memuji Mu dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuri Mu, kami melepaskan diri daripada sesiapa yang durhaka kepada Mu.

    Ya Allah, Engkau yang kami sembah dan kepada Engkau kami bersalat dan sujud, dan kepada Engkau jualah kami datang bergegas, kami mengharap rahmat Mu dan kami takut akan azab Mu kerana azab Mu yang sebenar akan menyusul mereka yang kufur Ya Allah, Muliakanlah Islam dan masyarakat Islam. Hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuham, Bantulah saudara-saudara kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan.

    Ya Allah, selamatkanlah kami dari segala keburukan dan janganlah Engkau jadikan kami tempat turunnya bencana, hindarkanlah kami dari segala bala kerana tidak sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah.” Sumber: JAKIM
    View Profile: Rantong

Leave a comment