Lautan Pemikiran

Berfikir Jalan Keimanan

Chit-Chat Cinta Sejati

Posted by thinker on 18/03/2009

love4allah

Beberapa hari yang lalu, seseorang bertanya saat chatting, “apa itu true love?” yang kemudian saya jawab singkat, “secara bahasa ertinya cinta sejati…”. Disambung lagi olehnya, “Iya, apa itu cinta sejati? Adakah cinta sejati di dunia ini?”

Entah kenapa saat itu saya tidak memerlukan banyak waktu untuk berfikir, selintas jawaban yang keluar, “Cinta itu memberi tidak peduli seberapa banyak yang bakal diterimanya. Ini hanya bisa terjadi jika berangkat dari ketulusan hati…”


“Adakah cinta seperti itu di dunia ini?” pertanyannya kembali.

“Cinta Allah kepada hamba-Nya, itulah cinta sejati. Allah selalu memberi kepada seluruh makhluk tanpa peduli makhluk-Nya itu akan menyembah-Nya atau tidak, akan membalas cinta-Nya atau tidak, bersungguh-sungguh mendekat kepada-Nya atau berpura-pura…”

Allah Maha Kaya yang senantiasa memberi apa yang diminta hamba-hamba-Nya, tidak melihat ia rajin beribadah atau bermalas-malasan, tak perlu berasa ragu apakah makhluk yang diberi nikmat itu akan bersyukur atau menentang-Nya. Dia tetap memberi bahkan kepada makhluk yang akan tumbuh dan besar sebagai orang yang akan mendustai nikmat yang diterimanya.

Sebab ‘KemahakayaanNya’ itu, Allah tidak memerlukan bayaran apa pun dari hamba-Nya. Dia tak meminta-minta manusia membalas cinta-Nya, tak mengharap manusia memberi hadiah-hadiah terindah sebagai persembahan di akhirat kelak. Tidak! Allah tidak memerlukan itu semua dari makhluk-Nya kerana seberapa banyak pun yang mampu diberikan manusia, tak setitik pun menyamai kekayaan Allah.

Nabi Sulaiman a.s. pernah cuba membalas cinta Allah dengan berniat memberi makan kepada makhluk Allah lainnya. Nabi Sulaiman yang terkenal kaya raya diberi kesempatan untuk melakukannya, namun kemudian ia sedar dan merasa tak mampu. Baru sebahagian makhluk Allah di yang diberinya makan, kekayaannya pula habis. Sungguh Allah Maha Kaya, tak perlu mendapat balasan apa pun dari makhluk-Nya.

Kalau pun ada hamba-hamba yang khusyuk dalam ibadah, tak cukup hanya dengan solat lima waktu, tetapi ia menambahnya dengan sunnah-sunnah penting seperti tahajjud, dhuha dan lain sebagainya. Tak cukup dengan bersujud, ibadah lainnya pun ditegakkan. Selain puasa di bulan ramadhan, hamba yang taat ini juga menjalankan puasa sunnah yang diajarkan Rasulullah Saw. Masih merasa kurang, berhaji, zakat, infak dan sedekah tak lupa ia tunaikan.

Apakah ibadah-ibadah ini merupakan balasan cinta kepada Allah? Benarkah semua bentuk ibadah ini yang akan menyelamatkannya dari api neraka? Tidak! Sekali lagi, Allah tidak memerlukan hamba-Nya kerana sesungguhnya hamba-hamba itulah yang memerlukan Allah. Segala ibadah yang dikerjakan seseorang hakikatnya untuk dirinya sendiri. Bahkan solat, puasa, zakat, haji, sedekah, infak dan apa pun bentuk ibadah lainnya bukan jaminan seseorang selamat dari api neraka atau menjadi mudah kekal kelak di syurga.

Hamba-hamba yang masuk syurga, hanya semata kerana kehendak dan kasih sayang Allah. Cinta Allah kepada hamba-Nya lah yang memperkenankan seseorang dapat merasakan indahnya syurga Allah kelak. Adapun ibadah-ibadah yang dikerjakannya selama di dunia, berharaplah sedikit membuat Allah berkehendak dan memberikan rahmat serta kasih sayang-Nya sehingga syurga menjadi pelabuhan terakhir.

Mampukah manusia memiliki cinta sejati seperti Allah? Buktikan dengan amal nyata, bukan dengan kata-kata. Tidak perlu berpanjang lebar memberikan argumentasi bagaimana cinta sejati versi manusia, baik kepada Allah mahupun kepada sesama manusia. Semua tahu, satu amal nyata jauh lebih terasa dari sejuta kata cinta. Sebaris ungkapan cinta hanya menjadi pemanis bibir, tetapi berbuat sesuatu untuk yang dicintai manisnya terasa sampai ke hati.

Sudah ya, lelah merangkai kata tentang cinta. Lebih baik kita berbuat sesuatu agar lebih nyata cinta kita.

Wallahu’alam…

One Response to “Chit-Chat Cinta Sejati”

  1. mat said

    free download,,,,,,,,,,,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: