Lautan Pemikiran

Berfikir Jalan Keimanan

Khilafah: Sebuah Mimpi Atau Realiti?

Posted by thinker on 06/04/2009

khilafah-al-aqsa-dome
Laptop yang digunakan oleh penulis ketika ini diklasifikasikan sebagai Personal Computer (PC). Pada masa sebelum kewujudannya, komputer yang ada pada saat itu bersaiz besar, lebih besar daripada ukuran kamar tidur kita. Sang pembuat PC, IBM, mengkhayalkan mimpi “nantinya akan ada sebuah komputer di setiap rumah.” Dengan khayalan dan cita-cita itulah, kita semua dapat menggunakan PC di setiap ceruk bumi, termasuklah penulis.

Jika Leonardo Da Vinci masih hidup saat ini, dia bakal “shocked” kerana melihat hasil corat-coretnya tentang manusia terbang terealisasi dengan wujudnya ‘burung besi’ yang terbang dan mengangkut ratusan manusia di angkasa. Bahkan ada burung besi yang mencapai bulan! Haha.

Brin dan Page tidak pernah membayangkan mesin pencari yang mereka cipta di garaj sewaannya akan menjadi mesin pencari terbesar di dunia saat ini. Mereka hanya melanjutkan eksperimen daripada tugas kuliah. Kini, Google menjadikan kedua-dua mereka jutawan yang besar. Mesin pencari Google saat ini menjadi aset para pengguna internet untuk menggali informasi di dunia maya.

Siapa sangka Anda menjadi sarjana pertama di desa Anda, padahal impian orang tua hanya ingin melihat anaknya lulus dalam peperiksaan SPM atau STPM. Ia tidak hanya menjadi kebanggaan keluarga, bahkan seluruh desa menyambut kedatangan anda dengan kenduri secara besar-besaran (Wow, macam kenduri kahwin la pulak!).

Betapa banyak impian yang dahulu tidak wujud, namun pada saat ini sudah menjelma. Bahkan melebihi apa yang pernah diimpikan atau dikhayalkan. Tidak peduli seperti apa impian kita. Tidak masalah jika ia hanya sebuah mimpi yang indah. Masalahnya adalah, adakah kita berusaha untuk merealisasikannya?

Khilafah Bukanlah Mimpi Tapi Realiti

Khilafah, bagi sebahagian orang yang tidak mengerti menganggap ia sebagai gagasan yang bersifat utopia. Benak mereka tidak dapat menggambarkan suasana kehidupan dalam sistem khilafah. Jadi, hal ini wajar jika mereka tidak berusaha untuk memperjuangkannya, bahkan meyakininya kewujudannya. Dengan kata lain, mereka adalah orang-orang yang tidak bermimpi tentang khilafah.

Namun, bagi sebahagian mukmin (termasuk penulis), kehidupan dalam institusi khilafah adalah kepastian dan janji dari Allah SWT. Rasulullah saw telah memberi contoh berkenaannya, dan dilanjutkan oleh para khalifah setelah itu. Dalam sejarah ia pernah terjadi, kebarangkalian untuk mewujudkannya dan terealisasi adalah sangat mungkin. Jika Allah dan RasulNya sudah menjanjikannya, maka sudah pasti ia akan wujud kembali. Dengan catatan, bahawa para pejuangnya pula melakukan segala apa yang ditetapkan Allah dan Rasulnya.

Maka dari itu, mereka yang bermimpi khilafah dan mengupayakannya adalah mereka yang tidak mahu bermimpi kosong belaka. Mereka melakukan dakwah dengan membina masyarakat agar masyarakat ini memenuhi kriteria Ilahiyah. Layak menjadi masyarakat yang mendapatkan kemuliaan sebagaimana kemuliaan generasi sahabat. Mereka yang mengupayakan khilafah hakikatnya berkongsi mimpi dengan mereka yang belum bermimpi.  Bagi mereka, mimpi adalah kenyataan yang tertunda, bukan angan-angan.

Bagi yang tidak memperjuangkannya, mereka beranggapan bahawa gagasan Khilafah adalah sebuah wacana utopia alias MUSTAHIL! Dan, wajar jika mereka belum berusaha untuk memperjuangkan khilafah.

Bagi yang berusaha untuk menegakkan Khilafah, sudah pasti gagasan Khilafah adalah suatu yang realistik. Wajar pula, jika mereka berjuang untuk merealisasikannya tertegaknya Khilafah Islamiyah di dalah kehidupan mereka.

Perkara Yang Aneh!

Bagi yang menentang Khilafah, Adakah benar gagasan Khilafah adalah sesuatu yang bersifat UTOPIA? Jika gagasan Khilafah adalah utopia, untuk apa mereka menentangnya?Aneh!

Wallahu’alam…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: