Lautan Pemikiran

Berfikir Jalan Keimanan

Belajar Bahasa Arab Dengan Cepat

Posted by thinker on 08/06/2009

“Bagaimana caranya agar kita cepat pandai bercakap bahasa arab?”

Tiba-tiba soalan itu muncul dari seorang teman…

…..

Belajar secara khusus di institut yang mengajar bahasa arab lah….

“Itu makan masa yang lama akhi. Itu pun, kalau anta boleh faham dan lulus. Kalau tak faham dan tak lulus berulang-ulang… macam mana? Ke… tak buang duit tu namanya… “

Hmm…, berfikir.

Belajar ke Arab, Madinah, Mesir atau di Sudan lah. Banyak student-student yang pandai berbahasa arab belajar di sana….

“Ya… itu pun kalau antum ada banyak duit, silakan…

…. dan itu pun akan mengambil waktu yang lama jugak. Tak percaya, silakan cuba”

Haaahhh…. kalau susah sangat, menikah jelah dengan orang arab. Amacam? Nanti bila nak berinteraksi, mesti kita terpaksa jugak untuk memahami bahasa arab tu…. hehe

“Haha… sedarlah sket akhi oi…. ada ke wanita arab nakkan antum tu…

….. kalau ada pun, antum plak nanti yang tak nak…. kakaka…. jangan marah :-D”

Aih, merepek plak dia ni….

Abih tu, macam mana?

“Alaaa……….. senang je. Tegakkan Khilafah. Dengan sendirinya nanti, Daulah akan meletakkan bahasa arab sebagai bahasa rasmi, dan akan menggalakkan semua warganegaranya untuk belajar bahasa nabi dan syurga ni…

…Bahkan, pendidikan akan diberikan percuma kepada setiap warganegaranya”

“Amacam? Jom berjuang untuk tegakkan Khilafah…. hehe”

Aduhai… anta benar. Tapi…

“Tapi apa?”

Takde apa… anta tetap benar… hahahaha….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: